Santuari Kelah, yang terletak di Tasik Kenyir, Hulu Terengganu, Malaysia, merupakan kawasan pemuliharaan yang ditetapkan yang terkenal dengan populasi ikan air tawar yang kaya, terutamanya ikan Kelah atau nama Inggerisnya Mahseer merupakan spesies ikan kap sungai dalam keluarga Cyprinidae yang bersisik besar.

Bertumpu kepada usaha pemeliharaan dan pembiakan ikan Kelah dalam habitat semula jadi mereka, santuari ini secara ketat melarang aktiviti memancing. Walau bagaimanapun, pengunjung digalakkan untuk berinteraksi dengan ikan yang jinak dengan memberi makan, bermain, dan juga berenang bersama mereka. Santuari ini melibatkan perjalanan yang menarik melalui hutan, dengan santuari terletak di Sungai Petang, kira-kira 45 minit dari jeti. Dengan 91 anak sungai yang mengalir ke dalam sungai, terutamanya dari Gunung Padang, santuari ini mempunyai ekosistem yang pelbagai.

Pengunjung terutamanya gembira dengan peluang untuk berenang dan terlibat dalam pengalaman menangkap ikan secara langsung, dengan pelbagai spesies ikan Kelah menggigit tangan dan kaki mereka. Walaupun memancing adalah dilarang di dalam santuari, para pemancing boleh meneroka hulu untuk mencuba nasib mereka menangkap Pelian Mahseer Malaysia.

Waktu operasi bagi santuari ini adalah dari 9:00 pagi hingga 3:00 petang setiap hari, kecuali pada hari pertama Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha, serta semasa musim tengkujuh dari November hingga Februari.