Masjid Ulul Albab yang dahulunya dikenali dengan nama Masjid Kayu Seberang Jertih terletak di Kampung Seberang Jerteh, Besut, Terengganu, adalah sebuah masjid yang unik dan memukau dengan seni bina yang menggabungkan keindahan tradisi Melayu dan Islam. Menggunakan hampir 90 peratus kayu cengal sebagai bahan utama, manakala selebihnya nyatoh dan balau.

Masjid Ulul Albab dibina dengan majoriti dari kayu cengal dan mempamerkan reka bentuk menarik berasaskan seni bina pertukangan Melayu yang diterapkan dengan ciri islamik. Masjid ini menjadi tumpuan bagi penduduk setempat serta para musafir untuk menunaikan ibadah.

Masjid Ulul Albab dirasmikan oleh Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin pada hari Jumaat, 24 Februari 2012. Pembinaan masjid ini mengambil masa selama dua tahun dengan kos sebanyak RM12.3 juta. Masjid ini dibina di atas tapak seluas 0.2 hektar dan menggantikan masjid lama yang sudah uzur.

Reka bentuk masjid ini adalah hasil karya Wan Mustafa Wan Su, seorang pengukir ternama dan Adiguru Ukiran Kayu Malaysia. Masjid ini menampilkan seni bina Melayu Islam dengan penggunaan kayu cengal dan ukiran halus yang melambangkan keagungan dan ketamadunan tinggi nusantara. Motif songket Terengganu dan kaligrafi Arab dipaparkan di seluruh bangunan, menambahkan lagi keindahan estetik masjid ini.

Masjid Ulul Albab boleh menampung sekitar 1500 jemaah pada satu-satu masa. Ia dilengkapi dengan dewan solat, pusat sumber, kolah besar, dan landskap untuk kawasan rekreasi. Masjid ini juga menyediakan pelbagai program dan aktiviti untuk memakmurkan masjid, termasuk kelas bahasa Inggeris dan kelas mengaji Al-Quran.

Masjid ini tidak hanya menjadi tempat ibadah, tetapi juga pusat komuniti yang aktif dengan pelbagai acara seperti gotong royong, mesyuarat agung, dan sumbangan kepada komuniti. Ini menunjukkan peranan penting masjid dalam memperkukuhkan hubungan sosial dan keagamaan di kalangan masyarakat.

Masjid Ulul Albab adalah lebih dari sekadar tempat ibadah dimana ia adalah simbol kekuatan komuniti, keindahan seni bina, dan warisan budaya. Masjid ini juga memainkan peranan yang penting dalam kehidupan masyarakat setempat dengan adanya arsitektur yang memukau, peranan dalam komuniti, pendidikan agama, dan penekanan pada keselamatan dan kebersihan. Dengan aktiviti dan program yang dijalankan, masjid ini berperanan penting dalam memupuk semangat kebersamaan dan keharmonian di daerah Besut, Terengganu.