Lata Cangkah, terletak di Permaisuri, Setiu, Terengganu, adalah sebuah destinasi rekreasi yang menawarkan keindahan alam semula jadi yang mempesona. Ia mengambil masa kira-kira 1 jam 30 minit dari Kuala Terengganu dan jaraknya adalah kira-kira 70 km. Lata Cangkah dikenali juga dengan nama Lata Sawa, tempat ini menjadi pilihan utama bagi pengunjung tempatan yang ingin menikmati suasana damai dan kecantikan alam yang belum tercemar oleh kemajuan.

Tiada papan tanda yang khusus menunjukkan jalan ke hutan lipur ini. Tempat ini menjadikan papan tanda ke Kampung Besut untuk ke hutan lipur ini. Jika anda dari Bandar Permaisuri, anda harus meneruskan perjalanan sejauh 13 km lagi ke Hutan Lipur Sungai Cangkah.

Air terjun Lata Cangkah tidak sepopular beberapa lokasi lain seperti Lata Tembakah atau Sekayu, namun keindahan alam semulajadi yang terdapat di sini tidak boleh disangkal. Air yang jernih dan sejuk, dikelilingi oleh hutan hijau yang rimbun, menjadikan Lata Cangkah tempat yang ideal untuk melepaskan penat dan mengisi semula tenaga.
Selain itu, Lata Cangkah juga menawarkan peluang untuk aktiviti-aktiviti seperti berkelah, mandi-manda, dan menikmati keindahan flora dan fauna setempat. Kawasan ini juga sesuai untuk mereka yang gemar fotografi alam, dengan pelbagai sudut menarik yang menanti untuk diabadikan.

Namun, pengunjung harus sentiasa berhati-hati dan mematuhi arahan keselamatan, terutama semasa musim hujan, kerana kawasan ini pernah menjadi lokasi kejadian kepala air yang tragis. Keselamatan harus menjadi keutamaan, dan pengunjung disarankan untuk sentiasa berwaspada terhadap perubahan cuaca dan arus air.

Lata Cangkah di Setiu, Terengganu, adalah bukti bahawa Malaysia kaya dengan keajaiban alam yang menunggu untuk diterokai. Dengan keindahan air terjunnya yang memukau, kegiatan luar yang menarik, dan keindahan alam semula jadi yang melimpah, ia menawarkan pengalaman yang tak terlupakan kepada sesiapa yang berkunjung. Ia adalah destinasi yang sempurna bagi mereka yang mencari ketenangan dan ingin terhubung kembali dengan alam.