Batu Singa adalah mercu tanda yang menonjol di Pulau Kapas, Terengganu, Malaysia. Batu ini terkenal kerana bentuknya yang menyerupai kepala seekor singa jika dilihat dari sudut tepi. Keunikan ini membuatnya menjadi tarikan utama bagi pelawat yang ingin mengagumi keindahan alam semula jadi pulau sambil menikmati pemandangan yang menarik.

Selain menjadi ciri landskap yang menarik, Batu Singa juga merupakan lokasi yang sangat popular untuk melihat matahari terbenam. Ketika matahari terbenam di ufuk barat, sinar matahari yang memancar menambahkan sentuhan dramatik kepada keindahan Batu Singa dan sekitarnya. Aktiviti ini sangat disukai oleh pelancong yang menghargai keindahan alam dan ingin menikmati pengalaman yang memukau.

Pendakian ke Batu Singa juga merupakan salah satu aktiviti utama di Pulau Kapas. Walaupun bukan pendakian yang mencabar, tetapi pendakian ini memberikan pengalaman yang memuaskan dengan pemandangan yang menakjubkan dari puncak bukit. Selain menikmati kecantikan alam semula jadi, pelancong juga boleh menikmati aktiviti lain seperti bersantai di pantai dan snorkeling di sekitar Pulau Kapas.

Untuk sampai ke Pulau Kapas, pengunjung boleh menaiki bot selama kira-kira 20 minit dari Jeti Marang yang terletak berhampiran Kuala Terengganu. Dengan akses yang mudah dan pelbagai aktiviti menarik yang ditawarkan, Pulau Kapas dengan Batu Singa-nya pasti menjadi destinasi yang popular di kalangan pelancong yang ingin mendekatkan diri ke alam semula jadi dan menikmati keindahan pantai Malaysia.