Pulau Sekati terletak berhampiran Kampung Paloh dan Muzium Terengganu. Jambatan berukuran hampir 1.58 km yang menghubungkan antara Kampung Teluk Pasu dengan Losong. Lokasi ini menjadi pilihan untuk mengambil gambar matahari terbenam di waktu senja. Pulau kecil ini, yang dikenali dengan pantainya yang cantik dan kehidupan laut yang kaya, telah menjadi tempat popular bagi penduduk tempatan dan pelancong yang mencari ketenangan dan keindahan alam semula jadi.

Pulau Sekati menawarkan pantai pasir putih yang bersih dan air laut yang jernih, menjadikannya sebagai tempat yang ideal untuk berehat dan bersantai. Pulau Sekati juga merupakan destinasi yang popular untuk aktiviti sukan air seperti menyelam dan snorkeling. Terumbu karang yang indah dan pelbagai spesies hidupan laut yang menakjubkan menjanjikan pengalaman yang tidak dapat dilupakan bagi peminat alam bawah laut.

Bagi mereka yang ingin menjelajah lebih jauh, Pulau Sekati juga menawarkan trekking sepanjang pantai dan hutan yang rimbun. Pengunjung dapat menikmati keindahan alam semula jadi pulau ini sambil menikmati udara segar dan angin laut yang menyejukkan.

Walaupun Pulau Sekati menghadapi cabaran pembangunan dan modernisasi, komuniti setempat berusaha untuk mengekalkan identiti dan warisan budaya mereka. Kajian dan usaha pelestarian sedang dilakukan untuk memastikan bahwa pembangunan yang berlaku tidak menghilangkan ciri-ciri unik yang dimiliki oleh Pulau Sekati